شهر من...گرگان

اینجا برای شهرم مینویسم...

شهر من...گرگان

اینجا برای شهرم مینویسم...

حس تعلق شهروندی:شهروند باشیم نه شهرنشین

چند نکته قبل از خوندن:جاهایی که بلد(bold) شدن،نوشته های خودمن،جاهایی که نشدن یعنی از منابع دیگه دریافت شدن،و اینکه نظرای من به طور علمی ثابت نشدن! :دی ،پس میتونید انتقادات خودتونو مطرح کنید.و در آخر:من به این نتیجه رسیدم که نمیتونم مثل خیلی از دوستان برای مدت طولانی (حتی یه پاراگراف) غلمبه سلمبه (کتابی) حرف بزنم! :دی

*

آیا همین که ما مدتی مشخص رو در یک شهر زندگی کردیم به معنای شهروند بودن ماست؟

در یک تعریف از شهروند گفته شده شهروند کسی است که حقوق فردی و جمعی خود را می شناسد و از آنها دفاع می کند قانون را می شناسد و به آن عمل می کند و از طریق آن مطالبه می کند، از حقوق معینی برخوردار است؛ می داند که فرد دیگری هم حضور دارد و دفاع از حقوق او یعنی دفاع از حقوق خودش و فردی که در امور شهر مشارکت دارد.

یک تعریف خودمونی تر اینه که تفاوت شهروند و شهرنشین اینه که شهروند خودش رو با شهرش شناسایی می کنه و شهر فقط نامی در شناسنامه اش نیست...چیزی فراتر از محل زندگیشه!که با مشارکت در امور شهری،حساسیت نسبت به اتفاقات و حوادث محلی و ...خودش رو نشون میده.

مسلما انتظار نداریم افراد در بدو ورود به شهر یا از ابتدای زندگی خود چنین حسی را داشته باشند چه بومی یک شهر باشند چه مهاجر! و حتما در طی زندگی خود با کسانی مواجه بوده اید که مثلا گرگانی الاصل بوده اند اما نسبت به مسائل شهری بی اعتنا و حتی برعکس آن گرگان دوستانی که با وجود عدم زندگی در شهر گرگان مسائل شهر گرگان را پی گیری می کرده اند!

برای ایجاد حس تعلق شهروندی که من آنرا به شناسایی فرد با شهرش تعریف کرده ام باید دو موضوع را در نظر داشت:

1-مشارکت

2-آموزش شهروندی

اول مشارکت: تشویق به مشارکت مردم در اداره امور شهر یکی از مهم ترین اصول آرمانی مدیریت شهری نوین است که نشان می دهد در جهانی که به طور فزاینده به سمت شهری شدن گام برمی دارد، مشارکت مردمی جایگاهی رفیع دارد. به عبارت بهتر رویارویی با مسائل و مشکلاتی که شهرهای امروز جهان با آن درگیر هستند، تنها با بهره گیری درست و بهینه از توان و استعدادهای موجود در شهروندان در قالب برنامه های مشارکتی قابل دستیابی است.

مشارکت شهروندان در اداره شهر و تصمیم گیری محلی همواره به عنوان یکی از شیوه های انسجام اجتماعی مطرح شده است. عالی ترین نهاد برای تجلی مشارکت مردم در شهرها، شوراها و انجمن های شهر است.

در مورد لزوم مشارکت شهروندان بهتره طور دیگه ای بگیم...در طرح ها و برنامه های شهری استفاده کنندگان نهایی شهروندان هستند و میزان موفقیت این طرح ها در رفع نیازهای شهروندان مشخص میشه!...از یک طرف شهروندان بهتر به نیازهای شهری خود آشنا هستند،  و بنابراین بهترین رهنمودها رو ارائه میدن!...اما بعد دیگه قضیه وقتیه که شهروند حس کنه جایگاهی در شهر داره و نظرش در آینده شهر موثره...

به نظر من حس شهروندی و حس تعلق رابطه دوطرفه دارند و مشارکت شهروندان در شهر هم با این دو رابطه تعاملی رفت و برگشتی داره که همو تقویت می کنند...هر چقدر فرد نسبت به موضوعات شهری حساس تر باشه(حس شهروندی) نقش فعالتری رو درامور شهری و محلی بازی می کنه (مشارکت) و به این ترتیب حس تعلش نسبت به شهر هم تقویت میشه!

دوم آموزش شهروندی:در نهایت آموزش شهروندی به مشارکت شهروندان منجر میشه!اما اینکه آموزش شهروندی چیه؟

بطور غیر رسمی در خانه یا محل کار یا کارگاه‌های آموزشی و یا بطور رسمی بصورت سرفصل درسی مجزا در مدارس و حتی مدارس ابتدایی و یا بصورت رشته تحصیلی دانشگاهی در واقع به شهروندان می‌آموزد که چگونه یک شهروند فعال، آگاه و مسئولیت‌ پذیر باشند.

در واقع مبنای این آموزشها پرورش یک شهروند نمونه یا شهروند خوب یا ارائه یک الگوی شهروندی نیست بلکه به آنان می‌آموزد که چگونه تصمیمات خود را با توجه به مسئولیت‌هایشان در قبال اجتماع و زندگی فردی خود اتخاذ نمایند.

چیزی که از بین مطالب گفته شده در مورد آموزش شهروندی می شد فهمید اینه که در آموزش شهروندی افراد رو نسبت به دنیای اطراف خودش آگاه می کنن...من معتقدم مراسم هایی مثل مراسم روز گرگان،هر برنامه ای که افراد رو حساس کنه و هوشیار نسبت به همشهری ها حتی برپایی کنسرت های مختلف،برنامه های پیاده روی خانوادگی که باعث جمع شدن شهروندان در یک مکان می شه می تونه یکی از بهترین فرصت ها برای آموزش شهروندی باشه...البته منظورم این نیست که یک سخنران داشته باشیم که برای شرکت کننده ها در مورد "آموزش شهروندی" سخنرانی کنه...بلکه مطرح کردن مسائل شهری و صحبت از اتفاقات شهری و یا حتی تاریخچه شهر می تونه به چنین آموزشی منجر بشه!

*اگر مایلید نظر خصوصی بذارید باید روی اسم نویسنده کلیک کنید و در صفحه جدید روی عنوان تماس با من کلیک کنید و پیام خود را بفرستید.

نظرات 16 + ارسال نظر
امیررضا پنج‌شنبه 11 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 01:57 ب.ظ http://informing.persianblog.ir

مطلب خوب و البته و مفیدی بود.اما لازم میبینم در دومورد نظرم رو بگم.
اول مشارکت:درسته که مشارکت مردم در توسعه خدمات و امکانات شهری و به طور کلی ارتقا کیفیت شهرنشینی موثر است اما مشارکت عمومی نیازمند انگیزه ای برای مشارکت است.مثلا اگر من به عنوان یک شهروند که در قبال شهرم احساس مسئولیت میکنم ،اگر معضلی در شهر ببینم اول به سمت شورا میروم،اما اگر احساس کنم که مدیران شهرم(اعم از شورا و شهردار) نسبت به این مسائل بی تفاوتند در دفعات بعد انگیزه ای برای پیگیری مشکلات شهرم ندارم و عطای مشارکت را به لقایش میبخشم و همرنگ جماعت میشم.متاسفانه این اتفاقی که افتاده.(البته معتقدم غالب شورائیان کنونی در ارتباط تنگاتنگ با مردم بسیار موفق عمل کرده اند)
در زمینه آموزش به نظرم به دلیل سرعت بالای مهاجرت روستائیان به شهرها دولت فرصت لازم برای تبیین فرهنگ شهرنشینی نداشت.حقیقت اینجا بود که خود آنهایی هم از ابتدا در شهر ها میزیسته اند درک صحیحی از فرهنگ شهرنشینی نداشتند.اما مطمئنا آموزش اگر مستمر باشد در دراز مدت نتایج مطلوبی خواهد داشت.
با تشکرات فراوان

سلام...نظرات شما کاملا صحیحه...مطالبی که در این پست منتشر شده جنبه تئوریک دارند...یعنی اگر اجرایی شوند به نتایج خوبی میرسیم...مسلما اگرمشارکت شهروندان به صورت نمادین باشد و در اصل هیچ جایی در تصمیم گیری ها نداشته باشد به یاس و ناامیدی در شهروندان تبدیل میشه!
ممنون از نظرتون.

پسر گلم شنبه 13 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 08:32 ق.ظ http://www.sepehrabbassi.blogfa.com

وقتی میگی شهروندی نیازی نیست که غلمبه سلمبه حرف بزنی
چون شهروند شما تنها منحصر به یه عده آدم خاص نخواهد بود! حتما کسایی هم هستند که نیاز به دانستن آداب شهروندی دارند اونم خیلی به زبان ساده و روان
من و تو از شهرمان دوریم اما نسبت به خیلی از کسایی که الان دارن اونجا زندگی میکنند بیشتر عرق ملی داریم و نگران پیشرفتش هستیم. مطالب تئوریک شما هم امیدوارم که جنبه عملی پیدا کنه

گرگان امروز شنبه 13 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 09:41 ب.ظ http://gorganemruz.persianblog.ir/

یادداشتتون بسیار جامع و کامل بود.... ضمن تأیید نظرات و نوشته های فوق العاده ارزشمند شما و همین طور کامنتهای دوستان محترم اگه اجازه بدید من هم یک نکته رو اضافه میکنم و اون هم اینکه همان طور که به درستی اشاره نمودید مشارکت و آموزش شهروندی دو اصل اجتناب ناپذیر هستش که به اعتقاد بسیاری تا حد زیادی با استقرار جامعه ی مدنی و توسعه ی سیاسی در ارتباط هستند(خصوصاً مشارکت) و در این بین ایجاد و وصل تشکلهای گوناگون مردم نهاد حائز اهمیت می باشد و فراهم آوردن بنیادهای لازم تا ظهور جامعه ی مدنی ضروریست و بدون توجه به این مهم بروز و ظهور مشارکت در هر زمینه ای به رویایی تحقق ناپذیر می ماند.

ورزش گرگان(فرشید) سه‌شنبه 30 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 09:10 ق.ظ http://gorganvarzesh1.persianblog.ir/

محفل آریائی تان طلائی ، دلهایتان دریائی
شادیهایتان یلدائی ، پیشاپیش مبارک باد این شب اهورائی . . .

.. پنج‌شنبه 2 دی‌ماه سال 1389 ساعت 08:46 ق.ظ

گرگان نامه جمعه 3 دی‌ماه سال 1389 ساعت 07:58 ب.ظ http://www.gorganname.ir

به یکی از ضروری ترین موضوعات مدیریت شهری اشاره داشتید ...... که متاسفانه مدیریت شهرهای امروز ما کمترین توجه را به آن دارند......ممنون....

ممنون که سر زدید

پسر گلم شنبه 4 دی‌ماه سال 1389 ساعت 09:08 ق.ظ http://WWW.sepehrabbassi.blogfa.com

سلام وحیده خوبی
چرا نمیتونم تو اون یکی وبلاگ کامنت بذارم چه بلایی سرش اومده راستی امانتی من چی شد؟!!

سلام دوستم...من بلایی سرش نیاوردم...جدیدا یه کم قالبش مشکل پیدا کرده...برای امانتی میلتو چک کن...با کلی شرمندگی بابت تاخیر

محمد یکشنبه 5 دی‌ماه سال 1389 ساعت 07:05 ب.ظ http://ghboos.blogfa.com

وبلاگ گنبد کاووس افتتاح شد
اولین پست به خوانندگان اختصاص یافته

علی شربتی دوشنبه 6 دی‌ماه سال 1389 ساعت 03:27 ب.ظ http://WWW.DELAVAZIAN.PERSIANBLOG.IR

سلام وحیده خانم
از اینکه به وبلاگم تشریف آوردید متشکرم
فکر کردم حضورتون برای اعلام آپ شدن وبلاگتون باشه، این بود که خدمت رسیدم تا سروگوشی آب بدهم که دیدم بـــــــــله
وبلاگ آپ شده اونم با حضور یه نویسنده همکار.
کار خوبیه ،علی الظاهر روحیه همکار جدیدتان به شما نزدیک هم هست؛مبارکتان باشد.
===================================
من با زهره خانم در خصوص زیباترین میدان شهر اختلاف سلیقه دارم،اما می توانم بگویم میدان ذکر شده جزء میدانهای خاطره انگیز شهر هست و یه حس صمیمیت رو توی آدم بر می انگیزد.

علی شربتی دوشنبه 6 دی‌ماه سال 1389 ساعت 04:59 ب.ظ http://WWW.DELAVAZIAN.PERSIANBLOG.IR

سلام...البته من به این وبلاگ امروز سر نزدم...شاید وبلاگ دیگه ای دارید!من عموما آدمی نیستم که بخواد تبلیغ کنه و همه جا اعلام کنه آپ شدم سر بزنید!....امروز سرعت اینترنتم خوب بود و از سر جو گیری به همه یه سری زدم!!همین
نویسنده: وحیده
=================================
سلام
ببخشید، اشتباه از من بود
ظاهرا وقتی خدمتتان کامنت ارسال کرده ام بجای اسم وبلاگ تاکسی شهری،آدرس وبلاگ دل آوازیان را نوشتم.
ضمن معذرت،همین جا از حضورتان دعوت میکنم تا در صورت پسندیدن موسیقی سنتی، از وبلاگ دل آوازیان که امکان دانلود موسیقی خصوصی و منتشر نشده اساتید بنام کشور را فراهم کرده دیدن فرمایید.
**************************
آگاه کردن دیگران از بروز بودن وبلاگ بنظرم تبلیغ نیست؛بلکه نوعی ارزش قائل شدن برای بازدید کنندگان می باشد.

همیشه پیروز باشید

یه راننده تاکسی تنها دوشنبه 6 دی‌ماه سال 1389 ساعت 05:01 ب.ظ http://WWW.taxishahri.PERSIANBLOG.IR

علی شربتی سه‌شنبه 7 دی‌ماه سال 1389 ساعت 10:56 ق.ظ http://taxishahri.persianblog.ir

سلام
فرمایشات شما را خواندم، چند نکته به نظر رسید که اگر بی پاسخ بگذارمش شاید بی ادبی باشد،
1-از فیلتر شدن پست های دل آوازیان بی اطلاع هستم،البته چند وقتیست که بعلت مشغله فراوان کاری فرصت آپ کردن و سرکشی به وبلاگهای عزیزم را ندارم،خصوصا دل آوازیان که دارای 1 Rank گوگل می باشد.انشااله اگر فرصتی پیش آید رسیدگی می کنم و سپاسگزار هم هستم از تذکر شما
2-،عرضی که در باب اطلاع رسانی آپ شدن وبلاگ معروض داشتم یک موضوع کلی بود وگرنه بنده اگر اسم وبلاگی را در قسمت لینک وبلاگم میگذارم حتما وظیفه خود میدانم که هفته ای یک بار بازدیدی از آن دوست داشته باشم.
مطالب وبلاگ شهرمن... گرگان سوای موضوع اینکه جذاب نوشته می شود یا نه (که البته بنظر من جذابیت کافی را دارد،چه در نگارش،چه در موضوع) بعلت پرداختن به دغدغه های یک شهروند جذابیت کافی را برای یک شهروند گرگانی دارد.
3-چون بنده اعتقاد دارم که نظرات بازدیدکنندگان جهت اطلاع نویسنده وبلاگ می باشد، بهمین علت نظرات دوستان را برای خودم محفوظ و محترم دانسته و با اعلان عمومی آن مخالفم
4-از چگونگی استفاده از «ریدیر »که فرمودید (برای مطلع شدن از آپ شدگی وبلاگها) هم بی اطلاعم،اگر مایل بودید خوشحال می شم راهنمایی ام کنید.

بنده هرچه که در صحبت رودررو کم حرفم،به همان اندازه در نوشتن پرحرف هستم،شما ببخشید

دانشجویان گیاهپزشکی 88 گرگان پنج‌شنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 04:36 ب.ظ http://www.plantpathologists88.blogfa.com

دمت گرم با این وب توپت...
پیروز باشی

مهم نیست دوشنبه 27 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 10:16 ق.ظ

سلام:
حالا دیگه کم کم باید مثل شهرهای دیگه منتظر تپه های خالی از درخت باشیم.
جنگل هزارپیچ مدتی که داره درختاش قطع میشه و کامیون کامیون چوبشو معلوم نیست کجا میبرن.

چهارسوی تبلیغات سه‌شنبه 10 مرداد‌ماه سال 1396 ساعت 09:04 ب.ظ http://4ads.ir

تبلیغات رایگان و انبوه در چهارسوی تبلیغات
منتظر حضور شما هستیم.
4ads.ir
info@4ads.ir

طراحی سایت سه‌شنبه 10 مرداد‌ماه سال 1396 ساعت 09:04 ب.ظ http://honiac.com

امروزه هرچقدرم تو مغازت جنس باشه و هرچقدرم جنست عالی و با قیمت مناسب ولی وقتی مشتری وارد مغازه میشه اولین چیزی که بعد از رصد کردن اجناست میپرسه اینه که شما سایتم دارید؟
بله سایت،ویتیرین خریدی که مشتری سر فرصت میتونه نمونه کارها و اجناستونو توش ببینه و برای خرید بیشتر یا خرید اینترنتی یا حضوری تصمیم بگیره.
امروزه اگر برای شغلت سایت نداشته باشی زیاد خوشایند مشتری نیست فروشنده هرچقدر هم که کارش برند باشه ولی اگردر صفحه اول گوگل درخشیده نشه،
اگر از لحاظ اینترنتی شناخته شده نباشه اونقدر رو پیشرفتش تاثیری نداره.
امروز عصر تکنولوژی،عصر پیشرفت و نو شدنه، عصری که میتونی خودت و حرفه ی خودتو به راحتی با داشتن یک وب سایت شناخته شده و معروف کنی،این خیلی لذت بخشه برای یک فروشنده و صاحب حرفه که مشتری تنها با سرچ مثلا یک کلمه در حیطه ی شغل اون فروشنده،بتونه خریدشو از اون فروشنده انجام بده،
امروزه با هزینه ی نه چندان زیاد با داشتن یک وبسایت یا فروشگاه اینترنتی به راحتی میشه تو حوزه ی بازار ،تولید،صنعت،تجارت،فرهنگ و...حرف اول رو زد،فقط کافی است که اراده کنیم.



طراحی حرفه ای وب سایت در هونیاک
طراحی سایت نیازمندیها
طراحی و راه اندازی پورتال
طراحی سایت دکوراسیون
طراحی فروشگاه اینترنتی
طراحی نرم افزار اندروید
طراحی لوگو ونشان تجاری
طراحی سایت شخصی و اداری
بهینه سازی سایت یا سئو

با هونیاک در صفحه اول گوگل بدرخشید و از رقیبان حرفه ی خویش
پیشی بگیرید.
honiac.com
info@honiac.ir

منتظر حضور شما در هونیاک هستیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد